Cercurile de donatori sunt o modalitate eficientă de a strânge fonduri și de a direcționa atenția donatorilor — de la persoane fizice la companii și organizații — spre impactul comunitar al proiectelor susținute. Modelul de fundraising a fost creat de The Funding Network (TFN) în Marea Britanie, în anul 2002, asociație care a sprijinit ulterior Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) să implementeze conceptul și în România.
Cum funcționează cercurile de donatori?
La sesiunile de fundraising pot participa atât organizații non-guvernamentale, cât și grupuri de inițiativă — acestea din urmă, spre deosebire de ONG-uri, nu au personalitate juridică, ci sunt constituite din simpli cetățeni. Proiectele propuse pentru finanțare sunt prezentate pe scurt în fața donatorilor, iar aceștia decid individual dacă vor să sprijine proiectele și ce sumă pot dona.
Donatorii provin din medii diverse: atât persoane fizice interesate de a face o donație în mod strategic și informat, cât și reprezentanți ai unor companii. Pragul minim pentru donații este de regulă mic, în jur de 50-100 ron — încurajând astfel participarea și interesul unor categorii sociale cât mai extensive în acest model tot mai popular de filantropie. În medie, conform statisticilor, donația individuală se situează între 150-200 ron — o sumă nu foarte mare, dar suficientă pentru a avea un impact atunci când numărul donatorilor crește.
În prezent, peste 20 de organizații din România au cercuri de donatori, iar toate și-au început activitatea sub îndrumarea Asociației pentru Relații Comunitare.
Studiu de caz: Asociația PACT
Asociația PACT se concentrează pe proiecte cu impact comunitar în zonele rurale, având o experiență bogată în dezvoltarea de organizații comunitare. Asociația constituită în 2005 își dezvoltă fiecare proiect pe baza unui program complex de „Învățare, instruire și încredere”, conceput de Allavida, o agenție de dezvoltare britanică. Din 2013 au început și întâlnirile cercurilor de donatori, iar primele proiecte finanțate au fost: 2 ateliere de croitorie și cusătorie tradițională (Cocorăștii, Găujani) și un atelier meșteșugăresc de împletituri din răchită și papură (Făcăeni).
Alte proiecte care au fost inițiate prin intermediul donațiilor din cercul de donatori, dar și cu îndrumarea și consultanța din partea Asociației PACT, vizează obiective precum: creșterea accesului la educație, crearea locurilor de muncă, sprijinul afacerilor mici, rezolvarea unor probleme urgente ale comunității, dar și proiecte culturale și de divertisment pentru îmbunătățirea calității vieții comunitare.
Tendințe în caritate și filantropie
În România, atât numărul celor care donează, cât și suma sau frecvența donațiilor crește ușor, de la an la an. Conform unui studiu realizat de ARC România, comportamentul filantropic al românilor este preponderent ocazional — aceștia susținând o cauză sau un proiect printr-o singură donație, însă rar se implică în mod informat și activ în proiecte de anvergură mai mare. În esență, termenul de „caritate” caracterizează mai bine felul în care abordează românii actele filantropice — din motive economice, dar și legate de educație.
Cercurile de donatori ajustează și îmbunătățesc acest aspect, creând o posibilitate de implicare mult mai activă, deschizând linii de dialog și colaborare, invitându-i pe donatori și pe beneficiari să își asume rolurile într-un mod mai productiv pentru scopurile propuse.